Etusivu » Drama » Miten Eroon Lavajännityksestä

Miten Eroon Lavajännityksestä

  • Lähetetty: joulukuu 6, 2018
  • By:  
  • Categories: Drama 
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Miten Eroon Lavajännityksestä

Istut takahuoneessa tai eturivissä kuuntelemassa sinua ennen olevia artisteja, oli sitten kyse teatterista tai laulamisesta, soittamisesta tai runonlausumisesta. Odotat kärsimättömänä vuoroasi ja yrität kaikkesi keskittyä siihen, ettet jännittäisi. Koitat miettiä esiintyjiä, katsella kelloa, keskittyä aivan johonkin muuhun kuin siihen, että kohta olet sillä samaisella lavalla tekemässä jotain sellaista, josta nautit täydestä sydämestä, mutta et ikinä voi kestää sitä jännittämättä aivan hirveästi. Tiedät alkavasi panikoimaan pian. Tiedät, että kohta on vuorosi. Lavajännitys iskee päälle. Ajatuksesi harhailee ja kaikki äänet ja värit, valot ja puhe alkaa puuroutumaan. Näkösi heikkenee ja tunnet sydämesi hyppäävät kurkkuusi. Pulssisi kohoaa ja sydämesi pumppaa verta aivan liian kova äänisesti päähäsi. Et pysty hengittämään vapaasti ja palleasi salpaantuu. Tärinäsi uppoutuu kehoosi ja lähtee värisyttämään koko kehoasi niin, että et usko koskaan pääseväsi tuonne lavalle asti.

Esiintymisen pelko varjostaa lähes jokaista esiintyjää

Esiintymispelko värisyttää monia ja lähes joka ikinen esiintyjä kokee sitä. Siitä on vaikea tai lähes mahdoton päästä kokonaan irti, mutta sen aiheuttamia reaktioita voidaan oppia ehkäisemään. Kaikkein tehokkain lavajännityksen lievitys keino on runsas esiintyminen. Jokainen aloittaa jostakin ja se kuuluu jokaisen esiintyvän artistin arkeen. Jos joku esiintyminen menee mönkään sen takia, lupaan ettet varmasti ole ainoa. Mutta jos sen antaa tuoda lisää jännitteitä ja esiintymispelkoa mukanansa, silloin voi olla vaarana se, ettet koskaan uskalla enää esiintyä. Jokaisen esiintyvän artistin on ymmärrettävä, että joskus sitä vain nolaa itsensä, vaikka tekisi mitä. Itsensä nolaamisen voi ottaa kahdella tavalla. Sen voi ottaa huumorilla tai sen voi ottaa vakavissaan. Suosittelen, ottamaan sen huumorilla. Itsellensä nauraminen on suuri voimavara jokaiselle. Ihan sellaisellekin, joka ei esiinny. Se on terve suhtautuminen ja sitä kautta myös itseluottamus ja itsevarmuus kasvaa roimasti. Älä siis pelkää nauraa itsellesi. Älä pelkää heittäytyä nolaamisen viettelykseen. Se on kivaa ja se on hauskaa. Ota se niin. Improvisaation maailma on sellainen, joka tarjoaa helpon keinon leivittää itsensä nolaamisesta johtuvia lukkotiloja. Siinä on vähän niin kuin tarkoituskin tehdä niin. Hyppää siis impro teatteriin tai sen maailmaan.

Fyysisistä harjoituksista apua

Fyysisistä harjoituksia on apua ja paljon. Se uskomaton voima mikä on, esimerkiksi hengitysharjoittelulla, on mieletön. Hengitysharjoitus kursseja järjestetään ympäri Suomea ja sellaiseen kannattaa ottaa osaa aina tilaisuuden tullen. Hengittelyn kautta pallea rentoutuu, joka on yksi suurimmista jännityksen aiheuttajista. Pallean jähmettyminen vaikuttaa puhumiseen ja puheen kärsiminen vaikuttaa vuorollaan lisää siihen, että alkaakin jännittää enemmän. Toinen mikä esiintymisessä vaikuttaa fyysisenä elementtinä on tärinä. Tärinä vaikuttaa ääneen lujasti myös. Se usein helpottaa silloin kun esiintyminen jatkuu ja keho rauhoittuu. Mikin pitäminen tärisevin käsin voi olla hankalaa ja sen kiinni pitämiseen on hyviä erilaisia keinoja. Yksi niistä on se, että mikkiä pitää kevyesti vasten leukaansa samalla kun siihen puhuu. Silloin täriseville käsille on jotakin tekemistä, eli pidellä mikkiä ja samalla kädet kuitenkin voivat nojautua hieman koko päähän leuka kontaktin kautta ja kaiken lisäksi se näyttää todella luonnolliselta. Toinen keino on lievittää lavajännitystä yleisön kautta. Kun hyppää lavalle ja huomaa nämä täriset oireensa, voi kertoa ystävällisesti ja avoimesti koko yleisölle, että nyt on sellainen juttu, että jännittää. Usein yleisön todella vastaanottavainen tämän tapaisiin asioihin ja antaa anteeksi. Joskus jopa saa täyden yleisö tuen ja silloin on helpompi aloittaa. Yleisön kanssa kommunikointia voi jatkaa niin pitkään, kunnes tärinä helpottaa ja vasta sitten alkaa omaan esitykseensä.